GRATIS VERZENDING > €35 💪
VOOR 20:00 BESTELD IS MORGEN IN HUIS! 🇳🇱

University

WELKE MELK MOET IK PAKKEN?

Mark de Boer
door Mark de Boer

Plantaardige melk

Tegenwoordig is er steeds meer variatie te vinden in de melkschappen. Waar je eerst alleen Hollandse koemelk tegenkwam, staat er nu ook “melk” gemaakt van onder andere noten en peulvruchten.

Gezoet of ongezoet

Plantaardige melk kan gezoet en ongezoet voorkomen. Dit betekent simpelweg of er suiker aan de melk is toegevoegd of niet.

De ongezoet variant is een handige keuze, omdat je dan meer controle hebt over de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt. Als je de melk in een recept verwerkt, merk je het verschil in zoetheid nog minder op.

Voedingswaarden

Er zijn grote verschillen in de voedingswaarden van plantaardige melken. Kijk je op de achterkant, dan zie je (vaak) dat de onbewerktere en natuurlijkere melken betere voedingswaarden hebben.

Je kan de volgende dingen in de gaten houden met plantaardige melk:

  • Calorieën. Het verschilt per basis (bijvoorbeeld haver of erwten) al hoeveel calorieën er in de melk zitten.
  • Vetten. Vaak zie je dat er olie (bijvoorbeeld raapzaadolie) aan de melk is toegevoegd, dit brengt vaak aardig wat calorieën met zich mee.
  • Suikers. Aan veel plantaardige melksoorten wordt suiker toegevoegd om de smaak toegankelijker te maken. Echter zorgt gezoete melk ervoor dat je - vaak ongemerkt - toch nog redelijk wat suikers binnenkrijgt.
  • Eiwitten. Plantaardige eiwitbronnen hebben vaak een lager eiwitgehalte dan de reguliere koemelk. Kijk je naar een “eiwitrijk” plantaardig alternatief, overweeg dan soja, dit is vrijwel gelijk aan koemelk.

Advies

Ben je op zoek naar een een plantaardige melk die relatief: vetarm, laag in suikers en eiwitrijk is? Ga dan voor de ongezoete sojadrink, bijvoorbeeld van Albert Heijn huismerk.

Wist je datjes

  • Plantaardige melk heeft een lagere milieu-impact dan koemelk.
  • De meeste plantaardige melksoorten bevatten minder verzadigde en meer onverzadigde vetten in vergelijking met halfvolle melk. Onverzadigde vetten verlagen het cholesterol in bloed, dus dat is positief.
  • Er is nogal wat gelobby over de duurzaamheid van soja, omdat sojaproductie voor ontbossing zou zorgen. Dit gaat echter vaak over de soja die voor veehouderij gebruikt wordt. De soja voor sojaproducten komt vaak uit Europa of Canada en is duurzaam geproduceerd, waardoor het duurzaam gecertificeerd is.