GRATIS VERZENDING > €35 💪
VOOR 20:00 BESTELD IS MORGEN IN HUIS! 🇳🇱

University

HEB IK EEN GEZONDE BMI?

Jelle de Vries
door Jelle de Vries

Wat is BMI nou eigenlijk?

Body Mass Index (BMI) is een veel gebruikte maat om te bepalen of je een gezond gewicht hebt voor je lichaamslengte. Toch is er ook weerstand tegen het gebruik van de BMI-score en wellicht ook niet onterecht.

Hoe bereken je je BMI

Je BMI kun je gemakkelijk zelf berekenen door je gewicht in kilo’s te delen door je lichaamslengte in meters in het kwadraat.

BMI = Gewicht (kg) / Lichaamslengte (M)2 

Als je bijvoorbeeld 83 kg weegt en 1,86 meter lang bent, dan is je BMI = 83 / (1,86 x 1,86) = 24

Wat is gezond en voor wie?

BMI is in principe geschikt voor iedereen vanaf 2 jaar. Op basis van je leeftijd, gewicht en lengte wordt bepaald of je een gezond gewicht hebt voor jouw lichaamslengte op een bepaalde leeftijd. Tussen de 18 en 70 jaar zijn dit dezelfde waardes. Voor kinderen en bejaarden veranderen deze waardes met leeftijd. Hieronder in de tabel kan je lezen welke waardes bij een gezond gewicht horen voor iemand tussen de 18 en 70 hoort.

Uitzonderingen

De bovengenoemde waardes zijn niet voor iedereen geschikt. Zo gelden voor personen met een Zuid-Aziatische afkomst iets andere waardes. Bijvoorbeeld in plaats van 25 wordt een BMI van 23 als bovengrens van een gezond gewicht aangehouden. Dit heeft te maken met het verschil in lichaamssamenstelling.

Aangezien de BMI-methode slechts rekening houdt met gewicht en lichaamslengte, is het ook niet geschikt voor gespierde mensen of zwangere vrouwen. Een gespierd persoon kan een BMI hebben die overeen komt met overgewicht of misschien zelfs obesitas, terwijl die persoon een gezond vetpercentage heeft.

Middelomtrek

Aangezien BMI geen rekening houdt je lichaamsbouw en samenstelling is het ook aan te raden om verder te kijken dan alleen BMI.

Zo kan je middelomtrek een goede toevoeging zijn op het verder beoordelen van je gezondheid. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je BMI goed is, maar je middelomtrek te groot. Daarom is het advies om eerst naar je middelomtrek te kijken. Dit meet je door een meetlint ter hoogte van je navel rondom je romp te leggen. Hieronder in de tabel kan je lezen wat de referentiewaardes zijn voor mannen en vrouwen.

Betere methode

Vetpercentage is wellicht een nog betere manier voor het beoordelen van je lichaamssamenstelling en daarmee gezondheid. Dit kan op verschillende manieren. Bekijk hier hoe je zelf je vetpercentage meet.