GRATIS VERZENDING > €35 💪
VOOR 20:00 BESTELD IS MORGEN IN HUIS! 🇳🇱

University

WAAROM DE NUTRI-SCORE NIET GOED WERKT

Mark de Boer
door Mark de Boer

Waarom de Nutri-Score (nog) niet goed werkt

“De Nutri-Score gaat ervoor zorgen dat je nooit meer op de achterkant naar de kleine lettertjes bij een product hoeft te kijken”, aldus de Albert Heijn.

Situatie

De Nederlandse overheid heeft het plan gemaakt om de Nutri-score in de eerste helft van 2022 door te voeren. Het doel is om consumenten op plekken met keuzeovervloed, zoals de supermarkt, een handvat te bieden in hun keuzeproces. Door met letter en kleurcodes te werken moet een consument in één oogopslag een betere keuze kunnen maken. De Nutri-score loopt van A tot E, waarbij een donkergroene A een gezonde keuze representeert en een donkerrode E de minst gezonde keuze.

Hoe werkt het?

Het systeem werkt met plus- en minpunten. Pluspunten worden gegeven voor:

  • Eiwit
  • Vezels
  • Fruit
  • Groente
  • Noten
  • Peulvruchten

Minpunten worden gegeven voor:

  • Energiegehalte (kcal)
  • Verzadigd vet
  • suiker
  • zout

Kritiek

De Nutri-Score bepaald dus aan de hand de bovengenoemde factoren of een product een gezonde keuze representeert of niet. Echter hebben we hiervoor ook al de schijf-van-vijf van het Voedingscentrum. Het punt van kritiek zit ‘m dan ook in het feit dat deze twee niet overlappen. Door bijvoorbeeld te eten volgens de schijf-van-vijf is de kans groot dat er toch nog wat Nutri-scores C, D en E in je mandje terecht komen.

Dit probleem wordt ook erkent, en daarom moet de rekenmethode worden aangepast, zodat de Nutri-Score en nationale voedingsrichtlijnen beter overeenkomen. Dit proces duurt alleen erg lang en is zo goed als stil komen te staan tijdens de corona-crisis.

Supermarkten als Albert Heijn, Jumbo en Plus zijn het beleid vooruit gegaan en promoten inmiddels volop met een incompleet voedingslogo. De Nederlandse overheid heeft dit toegestaan als pilot, maar is vervolgens de controle hierover verloren.

Onze mening

Bij Upfront zijn we ervan overtuigd dat de invoering van de Nutri-score het keuzeproces van de consument zal vergemakkelijken. Echter neemt het logo ook een stuk educatie en bewustzijn weg. Consumenten zullen minder geneigd zijn om op de achterkant van de verpakking te kijken om de inhoud van een product te evalueren.

Verder zijn we bang dat 10 factoren waarmee een score wordt berekend ook het risico met zich meebrengt dat fabrikanten gaan optimaliseren op alleen de Nutri-Score en daardoor andere voedingsstoffen uit het oog gaan verliezen.