GRATIS VERZENDING > €35 💪
VOOR 20:00 BESTELD IS MORGEN IN HUIS! 🇳🇱

University

HOEVEEL CALORIEËN MOET JE OP EEN DAG ETEN?

Jelle de Vries
door Jelle de Vries

Hoeveel calorieën heb je op een dag nodig

Situatie

Het algemene advies is 2000 kcal voor een vrouw en 2500 kcal voor een man. Deze getallen zijn gebaseerd op een gemiddelde volwassene met vrij weinig beweging. Toch zullen de meeste van ons afwijken van deze getallen. Om dit te begrijpen moeten we kijken naar wat allemaal bepalend is voor ons energieverbruik.

Wat kost energie?

De hele dag door verbruiken we energie. Of je nou aan het wandelen bent of in bed ligt. Ons lichaam is continu bezig. Energieverbruik kan simpel gezegd opdelen in drie categorieën:

  1. Rustmetabolisme - dit is alle energie die je verbruikt of je nou in beweging bent of in bed ligt. Denk het laten kloppen van je hart of ademhalen.
  2. Vertering - wanneer je een boterham in je mond stopt begint je volledige verteringsstelsel in actie te komen. Je moet kauwen, je maag gaat kneden en je darm gaan bewegen. Dit kost ook allemaal energie.
  3. Beweging - deze ligt wellicht het meeste voor de hand. Als je wil bewegen moeten je spier in actie komen en dat kost energie. Hoe klein de beweging ook is.

Meten

Hoe kun je nou bepalen hoeveel energie al deze dingen kosten? Exact bepalen hoeveel energie de verschillende dingen kosten is erg lastig en ook ontzettend duur. Uiteindelijk meet je met deze dure methodes ook alleen je rustmetabolisme.

Gelukkig kunnen we ook een goede schatting maken van hoeveel energie je op een dag verbrand. Dit wordt berekend aan de hand van je lengte, gewicht, leeftijd en geslacht. Een veel gebruikte formule voor deze schatting is de herziene Harris-Benedict formule.

Man:

88,362 + (13,397 x gewicht) + (4,799 x lengte) - (5,677 x leeftijd) 

Vrouw:

447,593 + (9,247 x gewicht) + (3,098 x lengte) - (4,33 x leeftijd) 

Vervolgens kan je de uitkomst van de formule vermenigvuldigen met de mate van activiteit. De maat van activiteit wordt uitgedrukt als PAL-waarde. In de tabel kan je de waardes vinden die bij verschillende mate van activiteit horen:

De waarde die hieruit komt zal waarschijnlijk verschillen met de 2000 of 2500 kcal die aan het begin stonden. Iedereen is anders en zo kom je alweer een stukje dichterbij gepersonaliseerd advies.

Wist-je-dat

  • Mensen onderschatten bijna standaard de hoeveelheid calorieën die ze op een dag eten. We zijn van nature gewoon niet zo streng voor ons zelf als het op voeding aankomt.