GRATIS VERZENDING > €35 💪
VOOR 20:00 BESTELD IS MORGEN IN HUIS! 🇳🇱

University

HOE WERKT AFVALLEN NOU PRECIES?

Jelle de Vries
door Jelle de Vries

Hoe werkt afvallen?

Afvallen of aankomen wordt in de meeste gevallen bepaald door de balans tussen de hoeveelheid calorieën die je verbrandt en de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt. Als je meer eet dan je verbruikt zal je aankomen en als je meer verbruikt dan eet val je af. Toch is het niet zo gemakkelijk.

Ieder jaar lijken er weer nieuwe diëten bij te zijn gekomen die pretenderen de gouden formule te hebben wat betreft het afvallen. Het lastige van deze diëten is dat als je jezelf houdt aan de regels ze ook allemaal werken. Echter is de vraag voor hoe lang. Vaak vergen dergelijke diëten veel discipline en zijn de diëten lastig om te zetten in een langer termijn dieet, waardoor de kans op een terugval naar oude eetgewoontes en gewicht groot is.

Wat moet ik dan?

Afvallen kost tijd en wilskracht. Het is belangrijk om te beginnen bij het krijgen van inzicht in je eetgewoontes. We blijken als mensen toch niet altijd even goed een inschatting te kunnen maken van wat we allemaal eten op een dag. Daarom kan het handig zijn om eens voor een week bij te houden wat je op een dag eet. Apps als de Eetmeter, Lifesum of Myfitnesspal zijn hier goed voor te gebruiken. Deze apps geven je inzicht in de hoeveelheid calorieën, macronutriënten en soms zelf micronutriënten die je binnenkrijgt.

Vervolgens kan je door kleine aanpassingen in je dieet en leefstijl al grote veranderingen te weeg brengen. Zo kan het vervangen van frisdrank door water of thee al een groot verschil maken of een wandeling tijdens de lunch.

Hoe snel dan?

Wil je graag afvallen dan is het zaak dat je hier de tijd voor neemt. Soms moet je eetgewoontes van meerdere jaren doorbreken.

Het advies is om maximaal 500 Kcal onder je dagelijkse behoefte te gaan zitten. Uiteindelijk is dit in de praktijk nog steeds vrij veel en is een dieet waar je 200 tot 400 kcal per dag minder eet een goed uitgangspunt voor duurzame eetgewoontes. Meer dan 500 kcal per dag zal ervoor zorgen dat je meer spiermassa verliest en het risico op tekorten aan vitamines en mineralen wordt groter.