GRATIS VERZENDING > €35 💪
VOOR 20:00 BESTELD IS MORGEN IN HUIS! 🇳🇱

University

HOE (ON)GEZOND IS SINAASAPPELSAP?

Harro Schwencke
door Harro Schwencke

Sinaasappelsap

Vaak worden smoothies gezien als een gezonde snack en een goede manier om fruit en groente binnen te krijgen. Idem dito met sinaasappelsap.

Dit gepureerde/geperste fruit drink je heel makkelijk weg, waarmee je inderdaad veel vitamines binnenkrijgt! Tegelijkertijd krijg je ook een grote hoeveelheid aan suikers binnen. Voor 500 ml sinaasappelsap kan dat al snel 40 gram suiker zijn. Helaas is het niet zo dat de fruitsuikers in deze sapjes “beter” voor je zijn dan toegevoegd suiker.

Sinaasappelsap of sinaasappels

Voor het maken van deze sinaasappelsap heb je vijf sinaasappels nodig. De kans is kleiner dat jij deze vijf hele sinaasappels eet dan dat je ze opdrinkt. Terwijl fruit in vaste vorm eten veel voordelen heeft, je krijgt dan het volgende namelijk binnen: vezels, vitamines, mineralen en een fractie van de suikers. Dit zal zorgen voor een minder snelle stijging van je bloedsuikerspiegel. Én door de lage hoeveelheid fructose hoeft je lever minder hard aan de slag om dit te verwerken.

Advies

Als je voor de meest voedingsrijke en vulzame manier van fruit eten wilt gaan, ga dan voor stukken fruit. Het liefst minimaal twee per dag. En heb je zin in een smoothie? Maak deze dan lekker zelf. Met Upfront Vegan Protein Powder maak je deze eiwitrijker en al helemaal next level.

Wist je datjes

  • De verhalen gaan rond dat bepaalde smoothies zouden zorgen voor vetverlies. Dat is onwaar. Afvallen/vetverlies blijft een resultaat van een negatieve energiebalans en kan niet toegeschreven worden aan een enkel product of ingrediënt.
  • Smoothies bevatten vaak stiekem nog aardig wat calorieën doordat er vaak veel (calorierijke) producten worden gebruikt om een smoothie te maken.
  • Je zal minder snel een vullend gevoel krijgen van een smoothie. Dit komt doordat een smoothie minder lijkt dat wanneer je de ingrediënten los zou eten. Daarbij geeft kauwen jou signalen die je verzadigingsgevoel (deels) reguleren, wat minder gebeurt bij drinken.