GRATIS VERZENDING > €35 💪
VOOR 20:00 BESTELD IS MORGEN IN HUIS! 🇳🇱

University

HOE BELANGRIJK IS JE ONTBIJT?

Jelle de Vries
door Jelle de Vries

Moet je ontbijt eten?

Het korte antwoord is: nee. Niets moet, maar er zijn wel een paar dingen die je in acht moet nemen.

In Nederland was lange tijd het gezegde “ontbijten als een keizer, lunchen als een koning en dineren als een bedelaar”. Inmiddels zijn we hier van teruggekomen en is het absolute belang van voedzame start van de dag wat teruggeschroefd.

Ook is de term ontbijt wat abstract. Heb je het dan over de eerste maaltijd van de dag of is ontbijt iets wat je bijvoorbeeld voor 9 uur ‘s ochtends gedaan moet hebben?

Wetenschap

De wetenschap is er simpelweg nog niet uit. De resultaten van verschillende studies gaan qua conclusies alle kanten op. Zo lijkt ontbijten het risico op verschillende welvaartsziektes als diabetes en hart- en vaatziekten te verlagen. Echter kan het niet worden uitgesloten dat dit door andere leefstijlgewoontes komt.

Sport

Voor sporters ligt het net even anders. Hierbij is het een duidelijk advies om te ontbijten. Tijdens het sporten verbrand je namelijk een hoop energie en voornamelijk koolhydraten. Je lichaam heeft een eigen voorraad aan koolhydraten en ligt opgeslagen als glycogeen (die dit als een energievoorraad), maar deze is niet oneindig. Een rustige korte duurloop zal hiermee prima gaan. Maar intensievere en langere trainingen zullen meer koolhydraten (en dus glycogeen) vragen. Daarom is verstandig om je lichaam vooraf te voorzien in deze koolhydraten om het maximale uit je training te halen.

Verder hebben sporters ook een verhoogde eiwitbehoefte. Om de inname hiervan zo efficiënt mogelijk te laten verlopen is het evenredig/gelijk verdelen van eiwitten over de dag van belang. Als je maaltijden gaat overslaan begint de nadruk teveel te liggen bij de resterende maaltijden.

Persoonlijk

Ik (Jelle) zit iedere ochtend trouw met mijn schaaltje havermoutpap of yoghurt aan de ontbijttafel. Voor mij vormt het een mooi moment om mijzelf te voorzien in de eerste portie eiwit, vezels, vitamine en mineralen. Het stelt mij in staat om meer variatie aan te brengen in mijn dieet door meer verschillende maaltijden te eten.

Conclusie

Of je nou ontbijt of niet is aan jouzelf. Er is geen duidelijk bewijs dat het nemen of het overslaan van ontbijt een voordeel oplevert. Voor sporters blijft het een goed idee om jezelf te voorzien van voldoende energie al helemaal als het voor een wedstrijd of evenement is. Mocht je besluiten om niet te ontbijten zorg dan dat je nog steeds gevarieerd blijft eten met voldoende voedingsstoffen.