GRATIS VERZENDING > €35 💪
VOOR 20:00 BESTELD IS MORGEN IN HUIS! 🇳🇱

University

HEB IK EEN VITAMINE D TEKORT?!

Jelle de Vries
door Jelle de Vries

Heb ik een vitamine D tekort?

Vitamine D staat ook wel bekend als de zonnevitamine. Iedere dag een rondje door de frisse buitenlucht zou namelijk ons voorzien van onze dagelijkse behoefte. Echter ligt dit toch iets ingewikkelder dan misschien gedacht.

Situatie

Vitamine D kunnen we doormiddel van UV straling op onze huid zelf aanmaken, en is daarmee een uitzondering op de andere vitamines. Ook kunnen we vitamine D binnenkrijgen via onze voeding en voornamelijk vette vis is een goede bron hiervoor.

Tijdens de zomermaanden maken we meer vitamine D aan dan nodig en daar leggen we een voorraad van aan in ons vetweefsel. Deze voorraad kan aangelegd worden, omdat de vitamine D vet-oplosbaar is. Tijdens de wintermaanden wordt deze voorraad aangesproken en raakt gedurende winter langzaam op.

Waarom belangrijk?

Vitamine D vervult een rol bij meerdere processen in ons lichaam waaronder de bijdrage aan het behoud van sterke botten en tanden, een goede werking van ons immuunsysteem en de goede werking van onze spieren.

Waar moet je op letten?

Doordat UV straling belangrijk is voor de aanmaak via de huid, is het wel belangrijk dat de zon ook sterk genoeg is. In Nederland hebben we de pech dat van ongeveer oktober tot maart dit niet het geval is. In de andere maanden is de zon wel sterk genoeg, maar dan moet je wel buitenkomen tussen 11:00 en 15:00 zonder je handen en gezicht te bedekken.

Ook zijn er bevolkingsgroepen die meer moeten letten op hun vitamine D inname. Het gaat om kinderen tot 3 jaar, vrouwen boven de 50 en mannen boven de 70 en iedereen met een donkere (getinte) huidskleur. Hen wordt aangeraden om buiten de zon en voeding ook nog extra vitamine D te slikken.

Suppletieadviezen vitamine D

Kinderen 0 t/m 3 jaar Alle kinderen 10 mcg
Vrouwen 4 t/m 49 jaar Vrouwen met een donkere (getinte) huidskleur en vrouwen die overdag niet veel buiten komen of hun huid bedekt hebben. 10 mcg
50 t/m 69 jaar Alle vrouwen 10 mcg
70+ Alle vrouwen 20 mcg
Zwangere vrouwen Alle zwangere vrouwen 10 mcg
Mannen 4 t/m 49 jaar Mannen met een donkere (getinte) huidskleur 10 mcg
4 t/m 69 jaar Mannen die overdag niet veel buiten komen of hun huid bedekt hebben.\ 10 mcg
70+ Alle mannen 20 mcg

Bron: www.voedingscentrum.nl

Wat nu?

Ten eerste blijft het een goed idee om iedere dag even een rondje te gaan wandelen. Dit is in lente en zomer goed voor je vitamine D aanmaak, maar een beetje beweging het hele jaar door is ook gewoon gezond.

Ten tweede is het goed om te kijken of je tot één van de groepen behoort die sowieso extra vitamine D nodig hebben naast de zon en voeding.

Ten derde kan het geen kwaad om tijdens de wintermaanden wat beter te letten op de hoeveelheid vitamine D die je uit je dieet haalt. Eet wat vaker vette vis, pak je meteen ook wat omega 3 mee. Staat je dieet dit niet toe dan kan je misschien eens kijken naar vitamine D supplementen. Kies dan het liefst voor vitamine D3 in plaat van D2, deze neem je namelijk wat makkelijker op.

Ben je onzeker over jouw vitamine D status? Overleg anders eens met je huisarts of je hiervoor een bloedwaarde test kan laten doen.

Wist-je-datje

Zoals ik al zei is vitamine D een vet-oplosbare vitamine. Door supplementen te slikken met vitamine D opgelost in olie maak je de opname voor je lichaam een stuk gemakkelijker.