GRATIS VERZENDING > €35 💪
VOOR 20:00 BESTELD IS MORGEN IN HUIS! 🇳🇱

University

"BRON VAN VEZELS" CLAIMS

Harro Schwencke
door Harro Schwencke

De “bron van vezels” claim

“Bron van vezels”, dat valt dus allemaal helaas wel mee.

Situatie

In Nederland, maar eigenlijk bijna overal ter wereld, krijgen we nog maar weinig vezels binnen via ons eten. Gemiddeld gezien eten Nederlands maar 20,7 gram vezels per dag, en dat terwijl het advies is om tussen de 30 en 40 gram per dag binnen te krijgen. Dus er moeten meer vezels gegeten worden, maar hoe? Claims! Deze maken consumenten bewuster van wat ze eten en stimuleren bedrijven om betere producten te maken.

Wet- en regelgeving

De Europese voedsel en warenautoriteit bepaald welke claims op een product mogen staan en welke niet. Toegestane claims zeggen iets over een ‘positieve’ eigenschap van je product. Toch is de ene claim duidelijker dan de andere en dat is soms lastig te bepalen op een verpakking.

Rondom vezels zijn er in Europa twee goedgekeurde claims: Bron van vezels en Vezelrijk. Beiden geven het gevoel alsof je goed bezig bent, maar ze betekenen wel degelijk iets anders.

  • Bron van Vezels is toegestaan vanaf 3 gram vezel per 100 gram product
  • Vezelrijk is toegestaan vanaf 6 gram vezel per 100 gram product

Waarom commentaar?

Bron van vezel kan door de huidige regelgeving op veel producten worden geplakt, óók op de producten die qua ingrediënten en voedingswaarden misschien minder fantastisch zijn dan de claim doet lijken. Deze claim kan je laten geloven dat je een daadwerkelijk voedzaam product koopt, terwijl je in tegendeel héél veel van dat product zou moeten eten om genoeg vezels binnen te krijgen.

Een voorbeeld: de appel fruitrepen van de Albert Heijn, inclusief de claim bron van vezel. Per 100 gram bevat deze reep precies 3 gram vezels. Wat betekent dit? Nou, voor 40 gram vezels moet je 50 van deze reepjes eten, dat neerkomt op 5387 kcal en 621 gram suikers.

Conclusie

Ga niet opzoek naar een product dat alles in zich heeft, waardoor je al het andere kan overslaan. Ons punt is dat bron van vezels veel onduidelijkheid met zich meebrengt voor consumenten en fabrikanten een mooie sier kunnen maken met hun ‘gezonde’ producten. Wij pleiten ervoor dat alleen nog een claim vezelrijk mag worden gebruikt om ervoor te zorgen dat mensen daadwerkelijk meer vezels gaan eten! Dan maken we samen Nederland een stukje gezonder.

Dus wanneer mogen deze claims gemaakt worden? Wanneer een product 3 gram vezels per 100 gram bevat. De Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid? 40 gram. Als een product nét de vezelclaim mag maken (dus 3gr/100gr), betekent dat dat dit product niet zoveel bij zal dragen aan het behalen van dit dagelijkse vezeldoel.

Deze vezelclaim kan door de huidige regelgeving op veel producten worden geplakt, óók op de producten die qua ingrediënten en voedingswaarden misschien helemaal niet zo fantastisch zijn. Een claim als deze kan je laten geloven dat je een daadwerkelijk voedzaam product koopt, terwijl je in tegendeel héél veel van dat product zou moeten eten om veel vezels binnen te krijgen.

Een voorbeeldje: de appel fruitrepen van de Albert Heijn, inclusief een vezelclaim. Per 100 gram bevat deze reep precies 3 gram vezels. Wat betekent dit? Nou, voor 40 gram vezels moet je 50 van deze reepjes eten, dat neerkomt op 5387 kcal en 621 gram suikers.

Ons punt: dat er een minimum aantal gram vezels is voordat de vezelclaim gebruikt mag worden is top. Alleen is dit aantal gram nu nog echt te laag, omdat je té vaak grote aantallen (en dus onder andere veel calorieën) moet eten van een product met een vezelclaim om je ADH vezels te halen. Laten we dit verbeteren en streven naar een minimum voor de claim van circa 5 tot 6 gram vezels per 100 gram.